måndag 29 juli 2013

Vilan och egot


Jag sover mycket de här dagarna. Har gått i barndom och sover middag två gånger om dagen. Eller ibland bara en gång, men då i två timmar ungefär. Nu har jag precis sovit i en och en halv timme, med början klockan tolv på dagen.
   Jag tror det har hänt så mycket i mig och runt mig att systemet behöver sovtiden för att ordna med allt. Sortera om i mig liksom, hur allt fungerar nu. Stoppa in i nya lådor och radera det som inte gäller längre. 

Jag har drömt mardrömmar också. För ett tag sen vaknade jag av att jag satt på golvet bredvid sängen. Jag hade drömt att jag föll och satt mig där, beredd på att dunsa ner i golvet från hög höjd. Jag visste att fallet troligtvis skulle krossa min ryggrad och nacke så att jag skulle dö, så jag satt där på stengolvet och väntade på att dö. 
   Att jobba med tillit och att förändra mitt sätt att förhålla mig till verkligheten har troligtvis chockat mitt system en del. Egot skriker "ÄR DU DUM ELLER? DU KOMMER ATT DÖ OM DU INTE BEHÅLLER KONTROLLEN!"
   Några nätter senare vaknade jag skrikande i skräck, men jag kommer inte ihåg vad jag drömde. Då hade jag turen att ha en medvandrare nära som kunde hålla mig hårt och som kunde vagga mig till söms igen. 

Egot vill inte ha förändring. Egot vill inte jobba med sårbarhet och tillit. Egot vill ha trygghet även om den är falsk, egot vill göra rätt, vara duktig, lyckas bäst. Egot vill jämföra och separera, ensam är stark och jag är bättre än du. Egot vill fortsätta vara arg, för att jag har rätt till det. Egot när rädslan, eftersom rädslan gör att vi försöker behålla kontrollen över våra liv. LITA FÖR ALLT I VÄRLDEN INTE PÅ DEN DÄR OBERÄKNELIGA GUDEN!
   Egot vill inte allt det som själen vill. Enhet, försoning, nåd, kärlek, tillit. Så egot kämpar emot. 
   Ibland kan man skoja om att man har en djävul på ena axeln och en ängel på den andra, så jobbar egot och själen. Och egot är en nödvändig del av oss, egot har överlevnad som sin uppgift. Det är bara det att den tar det lite för långt ibland. Och om vi göder det så blir det värre och värre. Vilket det lätt blir i ett samhälle som hyllar snabbare, finare, bättre, större, dyrare, jag, min och mitt, och så vidare.

Så vi vill inte göra oss av med egot, men genom att bli medveten om hur det fungerar, kan man låta det få lite mindre makt över en. Man kan notera när egot går igång och så fort man ser det, så tappar det sin kraft. Så fort jag hör mig själv tänka tankar som jämför och separerar, så kan jag påminna mig om att det är egot och då går jag inte igång så mycket på det.
 
Medvetenhet och balans, det är nyckeln. Och sömn har det visat sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar