torsdag 4 juli 2013

Caminon vs golf

Idag har varit en skön vandringsdag, den har mestadels varit molnig vilket gjort det svalt och skönt. Sen är det så otroligt vackert längs vägarna så jag knappt kan ta in det ibland.


Så där vandrar vi mitt ute bland åkrar och ängar och helt plötsligt dyker det upp en golfbana. Och jag kommer att tänka på ett samtal jag hade med min pappa innan jag åkte hit. Jag frågade honom om han inte skulle pilgrimsvandra och han sa att han ju också går flera mil under sommaren på golfbanan där han spelar nästan varje dag. Så nu när jag gick där så började jag fundera på likheter och olikheter mellan Caminon och golf. Pappa, den här är för dig!

Till båda krävs det viss utrustning, särskilda skor, det är bra med regnskydd om vädret slår om. Du har med dig din packning på rundan. Visserligen kan du ha den i en vagn på golfbanan istället för på ryggen.
   Du går långt. Förutsatt att du inte kör golfbil såklart. Du går flera kilometer i vackra omgivningar och du gör det frivilligt. För att du tycker att det är givande. Du går kanske ensam eller så går du med andra människor. Ibland känner du dem sen tidigare, ibland är det nya bekantskaper. Om du går själv kan du ägna tiden åt att fundera över livet eller vad som just nu snurrar i ditt huvud. Går du med någon annan kan du prata om allt mellan himmel och jord.
   Du har ett scorecard där du fyller i dina slag, alternativt får stämplar i ditt pilgrimspass längs vägen. Du kan se det som en tävling och försöka bräcka andra, gå på kortare tid, starta tidigare på morgonen, men i och med att ni har olika handicap så är det kanske främst dig själv du spelar mot. Alla har vi olika förutsättningar. Kanske väljer du istället att se det som en personlig utmaning eller kanske en njutning.
   När du kommer fram kan du sätta dig och äta något gott och ta ett glas vin eller kanske en öl på golfklubben. Idag blev det en glass och en Coca Cola för mig. Ja, ni kommer säkert på fler likheter, fyll gärna på.


Jag tror det finns olikheter också. Mångfalden i människor man möter är nog kanske större på en Camino. Du konfronteras med andra kulturer och nya språk. Det är inte jättemånga berg man behöver vandra över på en golfbana och inte heller gå i stadsmiljö. Du behöver inte bekymra dig över var du ska sova nästa natt. Kanske är det inte lika lätt att se golfrundan som en själslig övning. Förmodligen tar den dig förbi färre kyrkor.  

Men om du nu inte kommer iväg på en Camino så är nog golfen ett trevligt alternativ. Eller vad säger du pappa?



2 kommentarer:

  1. Första gången jag var på Turnberry golfbana i Skottland skulle vi ha en caddie, var. På första hålet frågade jag hur långt det var kvar och fick svaret "ta en järn-6". Jag hävdade då att jag inte fått svar på min fråga: Hur långt är det kvar? Jag fick svar i yards, räknade om till meter och valde klubba, järn-8. Slog alldeles för kort. Nästa hål frågade jag hur långt är det kvar och fick svar: ta en järn-5. Proceduren upprepades och jag valde järn-7 och slog alldeles för kort. På nästa hål frågade jag vilken klubba jag skulle ta och fick svar: Ta en järn-6. tyckte att det såg kortare ut och slog en järn-7, för kort. Efter den inledningen lade jag alla val i caddiens händer och höll bara fram handen och fick "rätt klubba".
    Kan det vara en likhet att förlita sig till "högre makts" vägledning i etappens olika val.

    SvaraRadera