torsdag 5 september 2013

Då och nu

Min fina vän Loulou Nyman har haft vernissage idag. Hon har målat på plats i nordnorge, från Mörkertid till Midnattssol. Målningarna påminde mig om mina vandringar. Från mörker till ljus, övergångar.







Jag ställde mig nära, nära, insöp detaljerna. Hon blandar material, akrylfärg med sand, papper och fjädrar. Helt plötsligt dök det upp gestalter, eller träd i färgen. Kristus fann jag i en målning. Hon är präst också Loulou, så säkert vill han
vara med.
 
På olika håll ser man olika saker. Som med livet.

Jag börjar få perspektiv på mitt år, på vandringarna. Eftersom jag är tjänstledig har jag tid. Jag sitter och skriver om det som varit och jag ser med andra ögon. Det är befriande. Jag kan välja att zooma in på detaljer eller så kan jag se i större sjok. Få överblick.



















Jag inser att tillbakablickar ger kunskap och förståelse, men jag ser också mer och mer att det inte spelar så stor roll. Då. Allt bleknar. Nu, det är grejen.
   Jag mötte vänner i kväll som jag inte träffat på ett år. Ett år som vänt upp och ner på mitt liv. Det var spännande att ses igen. Och jag insåg det jag vet, tiden spelar ingen roll. Jag är jag och de är de och vi möts nu. Hur länge sen det är sen sist spelar ingen roll. Nu är nu och ända in i evigheten. Och det var härligt att ses nu.
   På galleri Konstart på Hökens Gata 11 i Stockholm kan ni se målningarna fram till den 18e september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar