onsdag 25 september 2013

Aktiehandel

Jag är tjänstledig ett år, utan inkomst. Jag tycker det är lite spännande att se hur det ska lösa sig. Jag är, konstigt nog kanske, inte alls orolig utan, som sagt, mest nyfiken.
   Jag har sett över vad jag har sparat och jag har lite aktier. Såna som det investerats i när jag var yngre, sånt som bara alltid funnits där utan att jag gjort något åt det.


Det här är ett år jag gett mig själv. Ett år med tid som jag får spendera som jag vill, utan en chef, utan en arbetsbeskrivning. Jag skriver, läser, jobbar med mig själv, jobbar med andra, försöker vara lyhörd för vad Gud vill att jag ska ägna tiden åt, övar mig i att följa ledning. Är på upptäcktsfärd för att finna det Guds rike som Jesus säger finns i oss. Det är kul, ibland jobbigt, oftast intressant och givande.
   Jag tänker på vad Jesus säger till sina lärjungar i Lukasevangeliet: "Bekymra er inte för hur ni skall få mat att leva av eller kläder att sätta på kroppen. Livet är mer än födan och kroppen är mer än kläderna. Tänk på korparna, de varken sår eller skördar, de har varken förrådskammare eller lador, men Gud föder dem.
   Tänk inte på hur ni skall få något att äta och dricka, och oroa er inte. Allt sådant jagar hedningarna i världen efter. Men er fader vet att ni behöver detta. Sök i stället hans rike, så skall ni få det andra också. Var inte rädd, du lilla hjord, er fader har beslutat att ge er riket.
   Ty där er skatt är, där kommer också ert hjärta att vara.
 

Så tänker jag då, kanske att jag kommer sälja några aktier för att istället investera i mig själv. Helt ärligt kan jag inte tänka mig något bättre att investera i just nu. Och vilken spännande tanke och vilken fin känsla att tycka att det känns som mest värt att investera i. Mig själv. Mitt liv. Mitt hjärta.
   Och vilken slags utdelning tycker jag mest är värd mina pengar. Tja, personlig utveckling eller vad jag nu har att komma med här i världen, det känns inte så dumt faktiskt. Det är jag villig att investera både tid och pengar i.
   Och ja, helt ärligt, så tror jag att jag kommer att ha allt det som jag behöver. Alltid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar