torsdag 10 november 2016

Elva dagar gammal

Han ligger och tittar på mig med stora ögon.
   Elva dagar gammal är han.
   Ögon som utforskar och ibland svävar iväg.

Jag undrar vad han tänker.
   Vad han upplever.
   Vem han är.

Han tittar på mig och jag vet inte vad jag ska göra.
   Just nu vet jag.
   Jag ska ge honom mat.
   Jag ska byta hans blöja.
   Jag ska pussa på honom och hålla honom.
   Jag ska försöka att inte ha ihjäl honom.

Men sen då?
   Hur ska jag kunna möta alla hans behov?
 
Det blev en ganska lång förlossning.
   Vattnet gick en onsdag morgon.
   Eftersom hans huvud inte hade fixerat sig, la de in mig på sjukhuset.
   Jag som tänkte vara hemma så länge som möjligt när förlossningen startade, fick tänka om.
   Nio nätter på sjukhus blev det tillslut.

När jag äntligen kunde dra ut honom ur min kropp tre minuter efter midnatt på söndagen, var han lite trött.
   Jag förlorade en hel del blod och var också ganska trött.
   Min kropp fokuserade på att skapa blod före mjölk och han fick gulsot.

Han låg vid mitt bröst och tittade på mig med apatiska ögon, orkade inte suga och blicken sa mig bara att han inte orkade bry sig ens.
   En blick som fortfarande förföljer mig.
   Att inte kunna mata sitt barn.

Så vi stödmatade och jag pumpade och han fick sola och så vände det tillslut.
   Det var aldrig någon riktig fara, så vi var aldrig oroliga för hur det skulle gå, men ändå.
   Man är skör som ny förälder.
   När man inte sovit mer än två timmar per natt i flera nätter.
   Räcker jag till?

Där ligger han i total tillit till att jag kommer ta hand om honom.
   Hos honom finns ingen rädsla än.
   Inga minnen talar om för honom att människor sviker.
   Han litar fullständigt på att jag ska skydda honom.
   Och ge honom det han behöver.

Efter nio nätter fick vi äntligen komma hem.
   Med en liten Linus, som nu äter nästan konstant.
   Som fått runda kinder och en liten dubbelhaka.
   Som frustrerat attackerar bröstet om maten dröjer för länge.
   Och med vakna ögon tittar på mig med närvaro och nyfikenhet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar