fredag 21 oktober 2016

Från dag till dag

Hur snabbt livet förändras.
   För alltid och totalt.
 
Jag inser att dagen innan jag kommer att vara mamma till ett barn, kommer jag inte att veta att det är då det kommer ske.
   Från en dag till en annan kommer allt bara att förändras.
   Jag kommer att gå från att vara gravid, till att vara mamma.

Mitt barn kommer att gå från att vara ett foster i min kropp, till att vara ett barn i världen.
   Han kommer gå från att omslutas av varmt vatten till att känna luften mot sin hud.
   Från att få sitt syre via navelsträngen till att helt plötsligt öppna upp sina lungor och börja andas.

Det kommer att finnas ett före och ett efter.
   För oss båda.

Som med döden.
   Från en dag till en annan förändras allt.
   En människa går från att leva till att vara död i vår värld.
   Lika oåterkalleligt som födelsen.

Och vi människor kan inte förhindra det.
   Och ofta inte förutse det, exakt när det ska ske.
   Vi kan bara acceptera det.

Vilken livsläxa, att lära sig att acceptera det vi inte kan påverka.
   Att låta livet svepa med oss.
   Att låta oss slungas in i det och ut ur det när det är dags.
   Att acceptera att andra slungas in och ut ur våra liv när det är dags.
 
Att släppa taget när det är dags.
   Att låta sig omvandlas när det är dags.
   Att ta emot nytt liv när det är dags.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar