tisdag 11 oktober 2016

Kroppen och orken

Jag märker att kroppen förbereder sig för att föda.
   Jag har börjat få förvärkar.
   Livmodern blir alldeles hård och det molvärker nere i magen och i ryggslutet.
   Men inte direkt så att det gör ont.
   Sen går det över efter ett tag.

Igår höll det på från och till i några timmar, tills jag la mig ute i badtunnan och flöt ett tag.
   Helt plötsligt blev det så verkligt, att det kan sätta igång när som helst.
   Och det är så stort så jag kan knappt ta in det.

Jag läser en massa förlossningsberättelser och förundras över hur olika allas resor är.
   Jag tänker att han gärna får stanna där inne i ett par veckor till, på fredag går vi in i vecka 38.
   Men vet ju också att han kommer komma när det är dags.

Kroppen signalerar tydligt när jag anstränger mig för mycket.
   Som när jag böjer mig framåt för att sätta på mig strumpor.
   När magen kläms ihop lite kommer det en förvärk.
   När jag bär saker som är lite tyngre eller plockar upp saker från golvet så kommer de också.
   Eller så får jag ont i fogen fram eller i de inflammerade handlederna.
   Står jag upp för länge får jag kramp i benen.

Jag är både trött, orkeslös och rastlös på samma gång.
   Jag sover dåligt på nätterna och det är full aktivitet i magen.
   Jag vankar sakta runt här hemma och försöker hitta lagom pyssliga saker att göra.
   Jag önskar jag orkade göra mer, men känner också att det är ganska nyttigt att helt enkelt inte kunna göra.

Samtidigt försöker jag njuta av min gravidkropp medan jag kan.
   För jag tycker verkligen så mycket om den!
   Tror jag kommer sakna kulan jag har och hur bebisen rör sig i den.
   Men börjar också se fram emot att bli lite mer lättrörlig igen.
 
Kroppen har förändrats så mycket under graviditeten, så det ska bli spännande att se hur den kommer se ut och fungera när jag inte är gravid längre.
   När den kommer få helt andra funktioner.
   Den har verkligen fungerat bra för att vara gravid i.
   Jag hoppas den kommer fungera lika bra att föda i och att amma i.
   Jag ska i alla fall göra mitt bästa för att hjälpa den så gott jag kan.


Ylva Maria Thompson hjälper mig att föreviga min gravidkropp. 
I gipsformen ska hon gjuta och bronsera en skulptur till mig. 
Blir du också sugen på att föreviga en kroppsdel, hittar du info här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar