måndag 15 oktober 2018

Tack!

Under sin vandring mot Jerusalem följde han gränsen mellan Samarien och Galileen. När han var på väg in i en by kom tio spetälska emot honom. De stannade på avstånd och ropade: ”Jesus, mästare, förbarma dig över oss!” Då sade han till dem: ”Gå och visa upp er för prästerna!” Och medan de var på väg dit blev de rena. 
   En av dem vände tillbaka när han såg att han hade blivit frisk. Med hög röst prisade han Gud och kastade sig till marken vid Jesu fötter och tackade honom. Han var samarier. Jesus frågade: ”Blev inte alla tio rena? Var är de nio andra? Är det bara den här främlingen som har vänt tillbaka för att ge Gud ära?” Och han sade till mannen: ”Stig upp och gå. Din tro har hjälpt dig.”
(Luk 17:11-19 )

Man kan tänka sig att Jesus är arg när han säger det här ”Är det bara den här främlingen som har vänt tillbaka för att ge Gud ära?”.
   Som om de är otacksamma och att Gud inte gillar det. 
   Eller så kan man tänka sig att han inte är arg alls, utan kanske låter lite förvånad ”Är det bara den här främlingen som har vänt tillbaka för att ge Gud ära?”.    

”Din tro har hjälpt dig” säger han till mannen. 
   Att tro på att Gud har hjälpt honom att bli frisk och att ta sig tiden att vara tacksam för det, hjälper mannen. 
   Själva tackandet hjälper mannen! 
   För det händer något gott med oss när vi visar vår tacksamhet. 
   Och framförallt tror jag, när vi känner den.    

Att vara tacksam är att lägga fokus på det vi fått i livet som är gott. 
   På att livet är gott! 
   Och att tillåta sig att känna en glädje för det. 
   Istället för att gå och tänka på det vi inte fått, eller det vi oroar oss för. 
   De tankarna brukar ju kunna slinka igenom i alla fall. 
   Men att försöka göra det till en vana att fokusera på tacksamheten, det kan förvandla livet.    

Sen kanske det är lätt att vara tacksam om man blivit botad från spetälska eller någon annan hemsk sjukdom, men för oss andra då, där såna stora mirakel kanske inte händer varje dag. 
   Då tror jag det handlar om en inställning till livet där man ser också de små miraklen! 
   Alla de här små vardagliga miraklen. 
   Och när man börjar tänka på det, så är de faktiskt ganska många.

Jag hade en period i livet när jag tackade för det mesta.
   Det kunde vara att jag var tvungen att springa för att hinna med bussen och sen precis hann, då brukade jag vända upp ansiktet och säga ”Tack!”.
   Men det kan också vara att vara tacksam för människorna man har runt omkring sig, att solen skiner, att det är så vackert omkring oss, att jag mår bra, att jag har ett hem, att jag har kläder att sätta på mig.
   
Men jag tror också på att tacka för det som är utmaningar i livet. 
   Att tacka för svårigheterna och vad de kan föra med sig. 
   Inte för att det på något sätt är finare, att det gör mig till en bättre människa om jag klarar av att se det så. 
   Utan för att det nog faktiskt kan göra mig lite, lite lyckligare.    

Om jag tänker att det jag drabbas av i livet inte är något slags straff eller universums orättvisa, kan jag istället låta mig själv växa av erfarenheterna. 
   För jag kan inte undvika det svåra i livet. 
   Det går inte för någon av oss. 
   Och bara för att jag försöker göra något bra av det, innebär inte det att jag önskade in det i mitt liv. 
   Det innebär bara att jag försöker leva det här livet så gott jag bara kan.     

Idag tackar vi också särskilt för det som jorden ger oss. 
   Hur ofta tänker vi på att vara tacksamma för vad vi har att äta? 
   Vi har en jord som förser oss med så mycket näringsrikt och smakrikt, men vi tar det nog oftast för givet. 
   Vi förväntar oss mycket, men ger inte alltid så mycket tillbaka. 
   
Och den här obalansen börjar visa sig. 
   Vår jord mår inte så bra. 
   Och ibland kan det vara svårt att veta hur vi ska kunna leva på ett gott sätt i relation till den här jorden. 
   
En bra start tror jag är att börja visa tacksamhet och inte bara ta allt vi har för givet. 
   Att tänka till en extra gång, hur påverkar mitt konsumerande jorden. 
   Var har min potatis odlats? 
   Har mina äpplen behövt fraktas över halva jorden för att jag ska kunna få äta dem? 
   Hur har det påverkat jorden?   


Inte heller här tänker jag att Jesus är arg på oss och tycker att vi är otacksamma, men kanske är han också här lite förvånad. 
   Att vi fortfarande inte lever i större harmoni med livet, varandra och vår jord. 
   Så låt oss ta idag som en bra dag att börja! 
   Låt oss i tacksamhet möta varandra och den här vackra dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar