lördag 14 mars 2015

Från konst till ännu konstigare

En av målningarna jag fotograferade härom kvällen var en ängel på en dörr.
   Igår kväll visade det sig att bakom den dörren fanns ett galleri.
   Och inte bara det utan ett galleri i flera våningar.
   Och dessutom ett konstnärskollektiv.

Jag träffade en av konstnärerna som tog med mig på en rundvandring och
berättade om både målningarna, konstnärerna och byggnaden.
 

Vissa målar på plats och jag fick också följa med in i deras studior.
   Andra kommer bara för en kort tid, det är öppet för alla som vill komma och måla.
   Om man vill kan man sen lämna sin målning för försäljning när man reser vidare.

Jag fascinerades framför allt av en stor målning av Sista måltiden, men med bara kvinnor.
   Jag berättade att jag är präst och konstnären frågade nyfiket i vilken kyrka.
   Han var själv uppvuxen inom den katolska kyrkan, men efter år i en strikt religiös skola, är han inte särskilt förtjust i den numera.

Vi pratade om konst i relation till religionen och han visade mig några fler målningar på samma tema.  
 
Oleksandr Goncharovs självporträtt som han kallat "Spiritual overcome", en målning av hans dotter kallad "Over Gods finger".
   Och så den spännande "Who is judging?".


Ja, konst är spännande! 



Idag gled jag istället in i en värld där naturens färger fick stå för paletten.
 
I staden Funchal finns en Farmers market med grönsaker, frukter, blommor och fisk i alla färger.
   Jag fick smaka på passionsfrukt med smak av citron, en med smak av ananas, en av apelsin, en av tomat och sen några till också.
   Jag är som sagt ganska säker på att den här ön är av lite magisk karaktär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar