lördag 14 mars 2015

Delfiner!

Mitt stjärntecken är fiskarna och under den del av mitt liv när jag inte bodde nära vatten (i Lund) så mådde jag faktiskt dåligt av det.
   Jag är uppvuxen på en ö och har även spenderat mina somrar på en annan ö.
   Skärgårdslivet är liksom en del av mig.

I några dagar har jag nu utforskat Madeiras olika klimatzoner.
   Promenerat genom städer och byar, åkt linbana, vandrat längs levador, åkt över en betydligt kalare högplatå och genom djupa skogar.
 
Fått lära mig om djurlivet, alla landdjur större än ödlor verkar vara importerade.
   Om växter jag känner igen namnet på, men inte det enorma utseendet.
   Ätit lokala fiskar och avnjutit öns frukter och grönsaker.

Så igår var det då äntligen dags att få bekanta mig lite mer med havets djur.
   Kring ön samlas 28 av världens alla val- och delfinsorter i olika perioder av året.
   De gillar det djupa vattnet, ner till 3000 meter djupt, att det är lagom varmt och att det finns mycket mat.
   Däremot är det ju knappast säkert att några av dem ska befinna sig här just precis när jag är det.

Vi gav oss ut i ribbåt och jag lyckades få en plats längst fram med god utsikt.
   När jag fick låg jag dessutom helst platt på mage fram över kanten och spanade ner på delfinerna som simmade under fören.
   För delfiner fick vi se många av.
   Flasknosdelfiner, många med sina ungar.


De kommer och går som de vill.
   Leker runt båten när de känner för det och simmar sen snabbt bort när de tröttnat.
   Ett helt hav har de att komma undan på, så det känns som ett lagom påträngande sätt att umgås med dem.

Jag klev i land igen med ett stort leende på läpparna och ca 300 nya foton tagna.
   Vissa av dem är mest av himmel eller hav, då båten guppade en del, men på några har jag lyckats få med de fantastiska djuren.
   Inte för att bilder på något sätt kan göra dem rättvisa.
   Men de kan i alla fall få påminna mig om en härlig eftermiddag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar