söndag 8 juni 2014

Pingstdagen


Det är skolavslutnings- och studenttider och det är en särskild känsla som infinner sig hos mig, lite som när jag var yngre och fick sommarlov, som att ha kommit i mål, som att jag kan andas ut lite, även om det inte är dags för semester än på ett tag. 
   Men det har varit en intensiv vår för mig. Jag har börjat på ett nytt jobb och försökt komma in i allt nytt, jobbat ganska mycket och samtidigt försökt hålla kvar i de insikter jag fått under mina pilgrimsvandringar.

”Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er”, säger Jesus. Och ibland, så tänker jag att var sjutton är den där friden då? Men sen vet jag ju att den finns där och jag påminns om Predikarens ord, ur Bibeln, ”Gud gjorde människan enkel och rak, men hon hittar på alla möjliga konster”. 
   Ofta är det ju vi själva som trasslar till livet för oss. Och gör det mer komplicerat än det skulle behöva vara.

Jesus pratar om friden han lämnar och om Hjälparen, den heliga Anden som ska lära oss allt och påminna oss om vad Jesus sagt. Och när han pratar om friden så säger han också att ”jag ger er inte det som världen ger”. Världen ger visst annat än frid. 
   Jag upplever att det blir tydligare och tydligare hur det finns en uppdelning mellan det världsliga och det gudomliga, mellan det väldigt mänskliga och det andliga, mellan egot och själen. Och det är inte alltid så lätt att hålla balansen mellan dem.

Om vi tänker att det finns en helig Ande. Om vi tänker att det finns en Hjälpare. En gudomlig kraft som verkar i våra liv. För kallas man Hjälpare så måste man ju också kunna göra något. Hur låter vi den verka? Hur låter jag Hjälparen verka i mitt liv?
   Om Hjälparen och Världen är två olika krafter, så är det inte konstigt om det är svårt för oss att höra Hjälparen. För Världens röst är väldigt högljudd och påträngande. Vem är du om du inte är duktig på ditt jobb, om du inte är världens bästa mamma, om du inte ställer upp för alla hela tiden, om du inte är ett offer, om du inte är sådär arg på allt och alla, om du inte… 
   Säkert har du också något särskilt som du identifierar dig med. Någon kraft i dig som är så stark och som måste upprätthållas. En identitet som är så självklar att du kanske inte ens ser den. Men det är bara för världen som de här sakerna är viktiga, och för det i dig som är av världen, ditt ego. 
   Den del av dig som behöver en identitet som separerar dig från andra, som behöver det så mycket att det inte spelar så stor roll om det är en identitet som är bra för dig eller inte. Men själen, den vet att du är värd något bara för att du är. Och inget mer. Så enkelt och så otroligt svårt.

”Känn ingen oro och tappa inte modet”, säger Jesus för att uppmuntra oss. För det är inte lätt det här. Det är inte lätt att låta friden finnas, att inte dras med av Världens krafter, att inte låta egot få vara drivande. ”Men oroa er inte”, tänker jag mig att han säger, ”själen är starkare än så”.

Jag har som sagt haft en intensiv vår, men på senaste tiden är det som om jag har pressats fram till någon slags gräns där jag har fått kapitulera inför att jag inte orkar mer. Jag tror det är min själ som inte tillåter mig att vara lika vårdslös med mig själv längre. 
   Det blir tydligt att själen inte riktigt haft mest att säga till om innan. Men nu, av någon anledning, så får den ta mer plats och har också mer att säga till om. Och den säger Stopp och den säger Nej och den säger ett innerligt Ja till det som är liv och frid och glädje och kärlek och varande. 
   Och i den här inre maktkampen som jag upplever, så blir jag mer och mer klar över att själens varande är ett helt annat Jag än de identiteter jag varit van vid. Det presterande jaget, det prestigefulla jaget, det skamfulla jaget, offerjaget. Det finns ett helt annat jag där inne som sprudlar och jublar över att äntligen få finnas lite mer.

Och jag tror att det har börjat få ta plats lite mer, när jag också börjat lita lite mer på den här Hjälparen. Att den gör precis det, hjälper mig. Att Gud gör det. Hjälper mig. Också genom en massa människor som finns omkring mig, om jag låter dem. 
   Att jag inte behöver göra allt själv och att jag inte försvinner bara för att några av mina gamla identiteter gör det. 


”Känn ingen oro och tappa inte modet”, säger Jesus, ”Min frid ger jag er!”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar