fredag 1 november 2019

Asparagus

Jag fick med mig en växt ner från min mamma när jag var i Stockholm senast.
   En Asparagus.
   Hon har haft den på altanen på landet under sommaren och nu har den fått flytta in i mitt mörka kök.

Jag visste inte alls om den skulle trivas.
   Men sen började den skjuta skott.
   Och fler skott.
   Och långa skott.
   Och de blir bara längre och längre.
   Ända upp i taket når ett av dem nu.

Jag är lite nyfiken på vad det ska bli av dem.
 
Det är nåt förunderligt hoppingivande i att se dem sträcka sig mot ljuset från fönstret och upp mot taket.
   Vidare och vidare.
 
Enligt Feng Shui så ligger den delen av mitt kök i hörnet som har med hälsa och familj att göra.
   Här får man gärna ha grönt och träelement.
 
Innan jag flyttade in tänkte jag mig att måla ett träd på väggen som jag sen kunde hänga familjefoton i.
   Men där behövdes istället ett par skåp för förvaring.
   Och som tur var hittade jag två gröna vitrinskåp på Erikshjälpen.

Men här fick jag ändå mitt träd.
   Och jag måste se det som ett gott tecken att det växer så det knakar!
   Ett gott tecken på att livet kan stråla fram även i det mörkaste mörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar