torsdag 15 november 2018

Yttersta tiden

Ibland tycker jag att bibeltexter talar lite extra tydligt rakt in i vår tid. 
   Den här söndagen var det så.
   Lärjungarna frågade Jesus "Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?"
   Och jag kan nästan se framför mig hur Jesus står här och svarar oss, när vi försöker förstå vår samtid. 
 
”I dessa tider av Fake news och tyckanden som sanningar, är det viktigt att ni inte bedrar er.”
   Kanske han skulle säga. 
   ”Många uppträder under mitt namn och hävdar att de kommer med sanningen. 
   De uppmuntrar till konflikt och söndring och försöker skrämmas. 
   Men låt er inte skrämmas, gå inte på det!

Det måste gå såhär, men det är inte slutet.
   Folk reser sig mot folk och stater mot stater. 
   Det är hungersnöd och jordbävningar och bränder och översvämningar. 
   Det är början på födslovärkarna. 
   Förändringen kommer.

Ni som står upp för kärleken hånas och förgörs och hatet flödar mot er i sociala medier.
   Många dras med i dreven och tuhängningarna. 
   Många falska profeter skapar sig plattformar och får många följare. 

När frustrationen tilltagit har kärleken och medmänskligheten hos många kallnat.
   Men de som håller ut blir räddade. 
   Och budskapet om gudsriket fortsätter att förkunnas i hela världen. 
   Och tillslut kommer det bli något ni alla kan vittna om. 
   Först då kommer slutet.” 

Ja, kanske skulle han säga nåt sånt, men hur kan vi veta säkert?
   Jag menar, hur vet ni att jag inte är en falsk profet? 
   Jag tror det handlar om att plocka ut andemeningen, en kärna, en riktning i vad Jesus säger. 
   Och sen tolka vad människor säger och gör utifrån det. 

Det jag hör när jag läser Jesus ord är:
   Lyssna inte på alla dem som försöker skrämmas och skapa konflikter. 
   Låt inte hatet ta över, låt inte kärleken kallna. 
   Håll ut, så får vi uppleva det där riket.

Och vad är det då, det där riket?
   Ja, Jesus svarar VAR det är. 
   ”Det är inom er!”
   Det är ett sätt att vara och inte en plats vi kommer komma till. 
   Och det är genom att hålla fast vid kärleken till Gud, till vår nästa och till oss själva som vi får uppleva det. 


När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: ”Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?” Jesus svarade: ”Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många. Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna. Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull. Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra. Många falska profeter skall framträda och bedra många. Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma. (Matt 24:3-14)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar