måndag 12 mars 2018

Pilgrimsvandring på Kreta våren 2019

Under April månad, våren 2019, planerar jag att tillsammans med lendasoasen leda en pilgrimsvandringsvecka på Kreta.
   Vi bor i den vackra fiskebyn Lendas, varifrån vi går på kortare och längre dagsutflykter.
   För den som vill kommer det även vara möjligt att lägga till en tur till klostret Koudouma med eventuell övernattning.
   Själv är jag i planeringstagen och nyfiken på vilka som kan tänkas vara intresserade av att följa med.

Jag vill dela med mig av det jag själv upptäckt på mina vandringar.
   Hur vandringen öppnar upp för själen att komma mer till tals.
   En större medvetenhet om vad vi bär med oss i våra inre packningar på livets vandring och vad det är dags att lägga ifrån sig.
   Hur vi med alla våra sinnen kan uppleva vår omgivning och kanske också bli lite mer medvetna om hur vi värderar det vi upplever.
   Att få följa när någon annan leder, att öva sig i tillit och acceptans.
   Hur vi alla är en del av en större enhet.
   Och så mycket, mycket mer.
   
Jag läser om Lendas som fått sitt namn av den stora Lejonklippan i väster som skyddar den lugna hamnen.
   Hit reste människor under antiken för att dricka brunn och få läkedom i Asklepiostemplet.
   Resterna av templet syns fortfarande i sluttningen bakom byn och vattnet kommer från samma källa.
   Terrängen är varierad, allt från sand- och stenstrand till asfalt, vandringsstig och grusvägar.


Jag köpte mig nyligen en bok som heter Rise sister rise av Rebecca Campbell och när jag idag slog upp ett uppslag i den på måfå för första gången, läste jag bland annat följande:

   "Journeying to sacred places
So many of us are being called back home. 
   To sacred lands that our souls once walked in different shapes and forms. 
   Sent forth to pick up ancient memories and seeds of light planted here. 
   The Earth holds secrets of times past. 
   Do not be surprised if you are led. 
   I see spontaneous pilgrimages in your future. 
   
The veil of silence has been lifted. 
   Her whispers are becoming easier to hear. 
   We must listen with our hands, hear with our hearts and see with our ears, as the veil between the worlds becomes thinner by the hour. 
   I believe that rocks, trees and crystals store ancient wisdom from long forgotten times. 
   Times where we knew much more about surviving in harmony with this planet than we do now. 

What part of the world are you being called to journey to?"

Jag känner mig kallad till Kreta.
   Kanske känner du dig kallad att följa med.
   Kanske inte av någon annan anledning än att det verkar vackert och skönt.
   Kanske för att du önskar en paus i ditt hektiska liv. 
   Kanske för att du har en längtan efter en vandringsgemenskap med andra.
   Kanske med en önskan att möta dig själv på djupet.
   Kanske av någon helt annan anledning.

Jag är präst i Svenska kyrkan, men vandringen är för dig som vill, oavsett tro.
   Jag är övertygad om att människan är en sammansatt varelse med en kropp och med en själ.
   Att arbeta med sin själ behöver inte ha med religiös tillhörighet att göra.
   Det handlar om att möta sin fullhet som människa.
 
Skicka mig ett mail till ellen_jakobsson@hotmail.com, så skriver jag upp dig på intresselistan, det är inte bindande!
   Mer konkret information med exakta datum och priser kommer till hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar