torsdag 18 februari 2016

Svart och färg

Jag har börjat måla med svart.
   Och inser att det var många år sen jag ens hade svart färg hemma.











Jag har nog tänkt mest i färg tidigare.
   Fastän livet inte alltid varit så färgglatt.
   Kanske har det varit en kompensation.

Men svart ger kontrast.
   Svart gör att färgerna lyser klarare.
   Och så är det väl också i livet.



Att ta del av mörkret, gör att livets färger lyser klarare.
   Att vara närvarande i mörkret, öppnar ögonen också för fler nyanser av färg.
   Av liv.
   Gör livet mer levande.






Också det här att se sitt eget mörker.
   Gör livet mer levande.
   Det som döljs i mörkret.
   Och det man ser som mörker.





Och nu målar jag alltså med svart.
Långt ut över ramarna.
Kanske börjar marken under fötterna bli tillräckligt stabil.
Kanske har min palett blivit större.
Kanske har livet helt enkelt givit mig en färg till jag kan använda mig av. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar