onsdag 21 maj 2014

Jerusalem


Klockan ringde klockan fyra i morse och sen bar det av mot Jerusalem. Vi åker tillsammans ett gäng kollegor och förtroendevalda. Vi är på studieresa och ganska snabbt fick vi känna på den verklighet vi vill ta del av.

Redan på Arlanda tappade vi en medresenär som hade ett pass som gick ut tio dagar innan vad som var tillåtet för att komma in i Israel. När vi väl landat togs en av oss in på förhör. Hon är född i Marocco och ansågs visst som någon slags säkerhetsrisk.

Vår buss hade motorkrångel och var försenad och vi satt i över en timme och väntade på vår vän. Tack och lov fick hon komma in, men det visade på hur det fungerar här. En upplevelse som satte spår.

Jag har varit i Israel förut. För ungefär femton år sen var jag här med dåvarande sambon och vi började vår resa i Tel Aviv hos hans syster som bott där några år och hennes vän.
   Jag förundrades över konservativa judar som kastade sten på bilar som körde på fel dag och fick höra om bomber som exploderat på linjebussar de brukade åka med. En verklighet jag hört om, men nu fick möta lite närmare.

Vi reste runt i Israel, upp till Genesarets sjö där jag gick i Jesu fotspår medan de andra låtsades vara smurfar, för så små måste man ju varit om man varit femtusen som blivit mätta på några få fiskar och bröd. Vi reste ner till Sinai-halvön och snorklade och samtalade om kvinnlig omskärelse med unga muslimska killar.

Så till sist åkte vi till Jerusalem. Staden jag sett fram emot, som jag tänkte var hjärtat i alla dessa stora religioner. Det jag upplevde var vad som kändes som hjärtat av hat. Jag insåg att de spänningar och motsättningar jag mött kom härifrån. Jag gick med spänningshuvudvärk och försökte förstå.

Mycket av det jag upplevde var också fantastiskt. Otroligt fina möten med människor och heliga platser. Men jag påminns om min upplevelse av de starka motsättningarna, av obehaget och förvåningen över avsaknaden av möten över gränserna.

Nu sitter jag här i mörkret på vår takterass och ser ut över stadens enstaka ljus och lyssnar till musiken som förs fram med vinden. Inväntar nya äventyr och upplevelser. Anar att jag kommer bli berörd på sätt jag inte förväntat mig.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar